Tongariki -Rano Raraku- Te Pito Kura

Ahu Vaihu

Van de Moais die hun eindbestemming, de ahu, bereikt hadden en die op hun altaar geplaatst waren stond er 80 jaar na het eerste bezoek van westerlingen geen enkele meer overeind. 50 jaar na de eerste ontdekking, toen de tweede bezoekers langskwamen stond een groot deel nog wel overeind. Waarom de Maois omgetrokken zijn weet men niet. Waarschijnlijk is dat een flink aantal door een Tsunami omgelegd zijn. De rest is wellicht moedwillig omgetrokken met onderlinge haat en nijd als grondslag.

Het is 'de charme van Paaseiland: niemand weet precies hoe het allemaal in elkaar steekt. Door slavernij (Peru) en later de inbreng van westerse ziektes als pokken en TBC was de oorspronkelijke bevolking van Paaseiland gedecimeerd tot een honderdtal mensen. Onder de overledenen, ook de geleerden, en daarmee het collectief geheugen.

Rano Raraku

Op het eiland zijn zo'n 900 beelden, waarvan het allergrootste deel onafgemaakt in de mijn bij de vulkaan Rano Raraku liggen, waar alle beelden vandaan komen. Een aantal beelden ligt nog onvoltooid vast aan de rotsen, een aantal staat overeind om de achterkant af te maken, sommige zijn al een eindje op weg. Enkele zijn al op hun Ahu geplaatst, maar hun ogen zijn nog niet voltooid, de oogkassen en de ogen uit wit-ivoor, rood gesteente of zwart absint werden pas op het laatst, tijdens een plechtige ceremonie, geplaatst.

Door het soort gesteente weet men zeker dat de beelden hier vandaan komen, en omdat er beelden in verschillende stadia van voltooiing zijn weet men ook redelijk precies hoe ze uitgehakt zijn. Het transport is nog een raadsel, de ene theorie gaat ervan uit dat de beelden rechtop vervoerd werden, door touwen aan de bovenkant liet men ze wiebelen, door touwen aan de onderkant telkens een stukje lopen, ongeveer zoals je een koelkast verplaatst. De mythische verhalen vertellen dat de beelden zelf elke dag een stukje konden lopen. Een meer aardse verklaring is nog het gebruik van sleeden en boomstammen om ze overeen te rollen.

Bij Rano Raraku 'staan' ook nog veel beelden, om ze te voltooien werden ze rechtop in een gat in de grond gezet. Alle beelden die we nu op de Ahu's zien, zijn later (halverwege de 20e eeuw) weer rechtgezet.

Bij Rano Raraku staat ook 1 afwijkend beeld, deze heeft benen waarop hij knielt (alle andere beelden gaan niet verder dan hun middel) en heeft een rond hoofd.

Tongariki vanaf Rano Raraku
Tongariki vanaf Rano Raraku

De grootste moai is ook nooit voltooid, hij zou bijna 22 meter groot geworden zijn.

Ahu Tongariki

Een Ahu met 15 gerestaureerde Moais. Het is vrij zeker dat deze Moais omgevallen zijn door een Tsunami, jaren zestig.

Veel Moai's braken hun nek tijdens de val, het hoofd is dan later met cement weer vastgezet; om deze zwakke plek niet te belasten heeft men ervoor gekozen niet alle topknots weer terug te zetten, daarnaast waren veel topknots ook beschadigd. Een Moai heeft wel een rode 'hoed' opgekregen. Dat was een aktie van lokale bewoners toen de restaurateurs 's avond weg waren.

Ahu Tongariki is dé plaats om de zonsopgang of anders zonsondergang te bewonderen, op deze Paaseiland pagina staat een foto die in de avond genomen is.

Te Pito Kura Navel of the World.

De navel van de wereld refereert zowel naar de oude naam van Paaseiland als naar een mythische steen aan de noordkant. De steen is mooi rond en beïnvloedt een kompas.

< Paaseiland Easter Island Isla de Pascua | Start Pagina | Orongo - Rano Kau - Motu Nui >

Page last modified on 28-02-2007 om 20:19