Hoe voorkom je een jetlag?

 

12 tips om een jetlag te voorkomen

Iedereen die wel eens naar Amerika, AziŽ, AustraliŽ of verder is gevlogen, zal waarschijnlijk de verschijnselen van een jetlag herkennen: overdag ben je doodmoe, en ís nachts ben je klaarwakker. Je hebt moeite met concentreren en soms heb je last van uitdrogingsverschijnselen. Leve het snel passeren van diverse tijdzones!

Het wondermiddel voor de reiziger is er nog niet. Maar er zijn wel een aantal mogelijkheden om je jetlag zoveel mogelijk te verminderen.

  1. Als het lukt, zorg er dan voor dat je in de namiddag of vroeg in de avond aankomt op de plaats van bestemming. Kun je lekker op tijd naar bed om je nodige nachtrust te pakken. Bovendien ben je sneller bent gewend aan het tijdsverschil.
  2. Zet, om te wennen aan de lokale tijd, de dag voor vertrek al je horloge in de lokale tijd.
  3. Ook kun je, een week voor vertrek, al beginnen met het aanpassen van je slaapritme. Als je naar het oosten gaat vliegen, probeer dan elke dag een half uur eerder op te staan dan de dag ervoor. Ga ook elke dag een half uur eerder naar bed. Vlieg je naar het westen, doe het dan andersom: een half uurtje later opstaan en een half uur later naar bed gaan.
  4. Het is altijd goed om uitgerust en ontspannen op vakantie te gaan. Dus neem de tijd voor het inpakken, maar ook voor de reis naar het vliegveld.
  5. Het is af te raden om afspraken te maken op de dag dat je aankomt.
  6. Probeer in het vliegtuig veel te drinken. Liever geen alcohol en drankjes met cafeÔne, omdat dan het tegenovergestelde effect wordt bereikt: uitdroging.
  7. Neem lichte en gezonde maaltijden in het vliegtuig. Het is onverstandig om veel te eten.
  8. Als je was begonnen aan het nieuwe slaapritme, pak dit dan ook op in het vliegtuig. Hoewel er op intercontinentale vluchten vaak kussentjes en dekens worden uitgedeeld, kun je natuurlijk ook je eigen kussen meenemen.
  9. Afhankelijk waar en hoe laat je bent aangekomen, kun je ervoor kiezen om de buitenlucht op te zoeken of te vermijden. Duisternis is slaapverwekkend, zonlicht is bevorderlijk voor het uitstellen van de slaap. Het natuurlijke hormoon melatonine, verantwoordelijk voor de slaap, wordt door zonlicht geremd.
  10. Ook al ben je zo ontzettend moe, probeer toch om meteen in het nieuwe ritme te komen. Dus ga niet midden op de dag slapen, ga ook niet uitslapen, maar bewaar de slaap voor ís avonds en sta op een normale tijd op.
  11. Goede energieboosters zijn vers fruit en verse groente. Ook veel water drinken helpt!
  12. En ben je maar kort weg en staan de omstandigheden het toe, dan kun je overwegen om het thuis-ritme aan te houden.

Fijne reis!

Page last modified on 03-08-2010 om 20:18